aktuális

A mesterséges intelligenciát is felhasználja a V-Híd a vasútépítésben

A legkorszerűbb technológiát, például a mesterséges intelligenciát alkalmazva hajtott végre pályadiagnosztikai méréseket a V-Híd az egyik kiemelt projekthelyszínén: a mérnökök a Soltszentimre és Kelebia közötti vasúti szakaszon egy újgenerációs mérőkocsi segítségével gyűjtöttek digitális adatokat az elkészült vasúti pályáról. Az itt alkalmazott megoldás jelentősen hozzájárulhat a csaknem 5000 kilométer hosszú magyar vasúti törzshálózat korszerűsítéséhez – közölte a vállalat szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint a Plasser & Theurer által fejlesztett mérőkocsi egyedülálló vasúti diagnosztikai rendszerrel van felszerelve: másodpercenként kétmillió adatpontot rögzít ultrahangos, lézeres és optikai berendezéseivel.

Az adatok digitális térképet alkotnak, a szenzorok és a nagy felbontású videórendszer pedig dokumentálja a sínszálak, aljak és rögzítések műszaki adatait, amelyeket mesterséges intelligencia segítségével elemeznek a szakértők.

Az itt alkalmazott technológiát nemcsak a kivitelezésben, hanem a V-Híd és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös kutatási programjaiban is felhasználják majd – tették hozzá.

Úgy folytatták, hogy a pályadiagnosztikai projekt digitalizációja megkönnyíti az információk megosztását a projektszereplők között, az eredményadatok pedig a BIM alapjaként szolgálnak.

Az így létrejövő adatbázis lehetővé teszi a vasúti infrastruktúra jövőbeni 3D-s digitális modellezését az infrastruktúraelemek teljes élettartamán keresztül, a tervezés-előkészítéstől kezdve, a kivitelezésen át egészen az üzemeltetésig – áll a közleményben.


Borítókép: Kiskőrös, 2024. október 9. Plasser & Theurer SMD 80 vágányfeketető gép a V-Híd gépbemutatóján, amelyen a Budapest-Belgrád vasútvonal nyíltvonali szakaszának utolsó vágánydarabját helyezték be Kiskőrösön 2024. október 9-én. Az eseményhez kapcsolódó ünnepségen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentette, hogy az eddigi legfontosabb mérföldkövéhez ért az új Budapest-Belgrád vasútvonal építése, hiszen az utolsó sínszál lefektetésével a fővároson kívüli szakasz nyíltvonali vágányépítési munkálatai lezárultak, s így a jövő év végére elkészülhetnek a magyarországi munkálatok. MTI/Máthé Zoltán

Még szintén érdekelheti...