A héten fokozott sebességellenőzést tart a rendőrség a közutakon. De nem csak Magyarországon, európai szintű az akció. Augusztus 4-10. között, tehát hétfőtől vasárnapig egyhetes fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a gyorshajtók kiszűrésére.
Az országos ellenőrzés igazodik az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) „Speed” akciójához. A szervezet éves akciótervek alapján dolgozik, amely alapján szabálysértési-csoportok alapján ütemeznek célzott ellenőrzéseket, jelen esetben a gyorshajtás a kiemelt szabálysértés. Az ellenőrzésekhez a tagországok csatlakoznak, így egy időben Európa nagy részén folyik az ellenőrzés. Az ellenőrzések során az egyéb rögzített szabálysértéseket is szankcionálják – írja a kreszvaltozas.hu, az ORFK-az Országos Balesetmegelőzési Bizottság hivatalos honlapaj.
Versenyben a gyorshajtókkal
A sebességellenőrző készülékek beszerzésével arányosan csökken a gyorshajtások száma. Elsősorban azokon az útvonalakon, ahol telepített eszközöket helyeztek ki.
A Rendőrség a sebességmérési képességét jelentősen növelte az elmúlt években. Egyrészt a saját használatú eszközök felújításával és újak beszerzésével, másrészt az önkormányzatok bevonásával a fix telepítésű sebességmérő eszközök terén. 2023-ban 30 darab FámaLézer III típusú készüléket újítottak fel és modernizáltak, továbbá 40 darab új fejlesztésű TraffiCapture TC 108 berendezést szereztek be. Ezzel a hordozható sebességmérők száma országosan 233-ra nőtt. 2024-ben Budapesten 18 helyszínen összesen 26 új „VidarSpeed” kamerát telepítettek, amelyek a VÉDA rendszerbe integrálva érezhetően csökkentették a gyorshajtások számát és a forgalom átlagsebességét. Országszerte 285 új „Traffibox” kihelyezését hagyta jóvá a hatóság 2022 óta, amelyek közül 194 már működik 134 településen. A rendőrség és az önkormányzatok közötti együttműködés gördülékeny, az eszközök beszerzése és telepítése zavartalanul zajlik. 2025-ben megkezdték a TC Lite típusú új sebességmérő fejlesztését és folyamatban van a Hikvision eszközök integrálása is. Pilot projektként a MÁV-val közösen egy vasúti átjárókat megfigyelő kamerarendszer tesztelése is elindult.
A gyorshajtással, a rendkívül nagy zajjal párosuló közlekedéssel kapcsolatban az egyik dunakeszi olvasónk az alábbi levelet juttatta el szerkesztőségünkbe:
„Tisztelt Dunakeszi Város Önkormányzata! (Közlekedési Osztály)
Az alábbi problémával szeretnék Önökhöz fordulni és kérni az Önök segítségét a probléma hathatós és mielőbbi kezelésében.
A Dunakeszi Tábor úton – a Hunyadi János és a Klapka utca közötti hosszú szakaszon -, a Dunakeszi Rendőrkapitányság utcájában, az utóbbi időben rendszeresen megnövekedett a gyorshajtók száma, különösen az esti órákban, amikor gyérebb a forgalom. Nem ritka, hogy a hosszú egyenes útszakaszon a szabálysértő gyorshajtó (autós és/vagy motoros) 80/90/, de akár 100km/h-ás sebességet is megenged magának. Nyilván a hosszú, egyenes szakasz invitáló a gázpedál szabadra engedésére és a motor felbőgetésére, de ez itt nem versenypálya, hanem közterület/közút számos lakóval, köztük fiatal, kisgyermekes családdal. Véleményünk szerint megengedhetetlen az ilyen mértékű következmények nélküli sebességtúllépés. Ezen túlmenően a gyorshajtás természetesen erős hanghatással is jár, amely 22 óra után zavarja az alvókat, különösen a kisgyermekeket/csecsemőket.
A fenti szabálytalanságra hivatkozva kérjük, hogy az Önkormányzat illetékes munkatársai vizsgálják meg, hogy milyen módon lehetne a szabálysértőket a gyorshajtástól hatékonyabban visszatartani, azaz érdemes volna-e csökkenteni a sebességkorlátozást 50 km/h-ról 40-re vagy akár 30km/h -ra, avagy fekvőrendőrökkel, avagy automata traffipax-al kordában tartani a gyorshajtást.
Előre is köszönjük, amennyiben a Tábor utca lakóinak érdekében a fenti változtatásra való igény minél előbb megtörténhet.
Várjuk válaszukat!”
(A levélíró neve és elérhetősége a szerkesztőségben.)
A fenti olvasói levelet továbbítottuk az illetékeseknek, akik közül egyedül a körzet önkormányzati képviselője, Nyíri Márton környezetvédelmi alpolgármester válaszolt:
„A Tábor út gyűjtőút, így 50-es táblánál kisebb nem rakható ki. A gyűjtőút feladata, hogy mielőbb le is vezesse a forgalmat, különösen a csomóponti időszakokban. Ez persze nem jogosít fel senkit arra, hogy átlépje a megengedett sebességhatárt, ezért ezt jelzem a rendőrség felé. Fekvőrendőr a városi rendelet szerint itt nem helyezhető ki, egyrészt mert gyűjtőút, másrészt mert mindkét oldalon van járda. Ezzel együtt utánajárok, milyen más sebességcsökkentő lehetőséggel lehet élni.”