Minden vállalkozás alapításának egyik legfontosabb kérdése a „ROI” (Return Of Investment) mutató. Ez határozza meg, hogy az adott vállalkozásba invesztált tőke, várhatóan milyen időintervallumon belül térül meg. Azt hiszem, hogy nincs ez másképpen akkor sem, amikor akár magánszemély akár cég elektromos gépkocsi vásárlásában gondolkodik. Az egyik legfontosabb kérdés: Mennyi idő alatt térül meg a beruházás?
Ez a kérdés viszonylag komplex, ráadásul tovább is bontható, annak tekintetében, hogy rendelkezünk-e például napelem rendszerrel az otthoni töltéshez. Alapvetően, a jelenlegi üzemanyag árak mellett, bármilyen töltési lehetőséget is választunk, minden esetben kedvezőbb a megtett kilométerek díja elektromos autóval. Tehát, ha az utcai gyorstöltők igénybevételével kívánjuk autónkat tölteni, abban az esetben is jelentősen kedvezőbb kiadással jár számunkra a megtett kilométerekre vetített költségünk, de nyilvánvalóan ebben az esetben határozottan lassabban térül meg az elektromos autóba fektettet pénzünk. Háztartási villamos áramunk terhére való töltéskor minden esetben nagyságrendileg kedvezőbben jövünk ki. Amennyiben napelem-rendszerrel is rendelkezünk, úgy akár „nullaközel” is tarthatjuk megtett kilométereink díját. Természetesen ez nagyban függ a használati szokásunktól és az éves gépkocsihasználattól is.
A másik fontos pillére a megtérülési időnek, az általánosan figyelembe vehető szerviz-fenntartási költség. Nem vagyok benne biztos, hogy mindenki tudja, de nagyon sok elektromos autónak például nincs gyártói előírás szerinti kötelező szerviz-intervalluma. Ennek értelmében meghatározott időközönként nincs szüksége a járműnek szervizigényre. Ráadásul, mint kopó alkatrész, például a fékrendszer alkatrészeinek cseréje is jelentősen ritkább. Amíg egy konvencionális belsőégésű motorral rendelkező gépkocsi a lassításhoz elsősorban az üzemi fékrendszerét használja, addig az elektromos autók többsége a lassításhoz, magát a hajtó-motort használja. Nyilván nem ez a szakszerű magyarázat, de ez a gyakorlatban nagyjából annyit jelent, hogy fékezéskor a hajtó-motor generátorként üzemel és a fékezésből adódó energiát visszatölti az akkumulátorba, ami egyben a jármű lassításával jár. Nyilván használnak hidraulikus üzemi-féket a modern elektromos autók is, de nagyságrenddel kisebb igénybevétellel, ezért például a féktárcsák, fékbetétek élettartalma is jelentősen hosszabb. Irányelvként elmondható, hogy általánosan sokkal kedvezőbb az elektromos járművek fenntartása szervizköltség tekintetében is.
A felhasználók felé nyilván nem a legfontosabb információ, de technikailag is teljesen eltérő szerviz-felépítést és szakmai ismeretet kíván az elektromos járművek javítása. A Dunakeszin müködő Kállay Autó Ford Szerviz sok éves szakmai tradícióval rendelkezik hagyományos gépkocsi szervizelése terén.
Gépkocsi forgalmazásban évtizedes közös szakmai együttműködésben áll az általam vezetett GlobeART-Grouppal. A maximális felkészültség és leghatékonyabb ügyfélkezelés érdekében, Kállay Imre cégvezetővel közösen azt az elhatározást hoztuk, hogy az elektromos járművekre vonatkozó teljes szolgáltatásunkat – amely az értékesítést és szervizellátást is magában foglalja – egy új brand által kívánjuk képviselni. Így hoztuk létre a Kállay Emobility by GlobeART-Group márkát.
Egyre több érdeklődő ügyfelünk fordul hozzánk azzal a kérdéssel, amely az elektromos autók és akkumulátoraik tartósságára irányul. Következő írásomban erre próbálok rövid választ adni. Addig is minden kedves elektromos autózással kapcsolatos érdeklődőt szívesen látunk a Kállay Emobility by GlobeART-Group dunakeszi telephelyén, ahol kollégáim igyekeznek minden felmerülő kérdésre készségesen válaszolni.
Lipák Edvin külkereskedelmi vezető
Kállay Emobility by GlobeART-Group