Környezetvédelem

Az e-rollerekkel megjelent az újabb alternatív közlekedés lehetősége Dunakeszin

Szakmai elemzések szerint kevés közlekedési eszköz terjedt el olyan viharos gyorsasággal a világban, mint az e-rollerek. Az első modern lítium-ion akkumulátoros e-rollerek 2017-ben jelentek meg nagyobb számban, majd még abban az évben el is indult a Bird és a Lime dokkolás nélküli e-roller megosztó rendszere.

A két legnagyobb e-rolleres cég 220 városban van jelen az Egyesült Államokban és Európa három tucat országában, köztük Magyarországon is. Az elmúlt hetekben a Lime 95 rollert helyezett el Dunakeszi különböző pontjain, melyek sokak érdeklődését keltették fel. Az eddigi tapasztalatok szerint a telefonos applikációval működő rollereket leginkább a fiatalok használják, de vannak, akik a nagy területen elterülő város távolabbi pontjairól az e-rollerrel közelítik meg a vasútállomást vagy a Duna-parti szabad strandot, kajak központot.

– A rollerek előbb jelentek meg a városban, mint ahogy a Lime nevű cég képviselői egyeztettek volna a működés részleteiről az önkormányzattal. Kisebb nyomozómunkába került mire sikerült felkutatni az amerikai cég magyarországi képviselőit – mondta érdeklődésünkre Sipos Dávid, Dunakeszi alpolgármestere, akitől megtudtuk, hogy ezt a 3 fős társaságot meghívták a Városházára, hogy pontosítsák a működés jogi feltételeit.

– A Lime az alternatív közlekedési eszközöket Dunakeszin is működtetni szeretné. Az első néhány hét tapasztalata alapján az volt az elvárásunk, hogy rendezett formában jelenjenek meg a rollerek városszerte. Azt semmiképpen sem tudjuk támogatni, hogy bárhol ott lehessen hagyni az e-rollereket, amiben partnernek mutatkoztak a cég képviselői is. Azt szeretnénk – ha a lakosság igényli a működtetését -, hogy akkor az kulturált formában valósuljon meg – hangsúlyozta Sipos Dávid.

Megállapodtak abban, hogy Dunakeszi 20 pontján zónákat alakítanak, ahol a felhasználok, letehetik vagy felvehetik a rollert.

– A város meghatározó, nagyon sok ember által látogatott pontjának 200 méteres -, mint pl. a vasútállomás, SZTK, gimnázium – közelében hoznánk létre ezeket a zónákat, ahol rendezett módon helyezhetnék el az alternatív közlekedési eszközt – ismertette Sipos Dávid, aki szerint a rendezett városkép megőrzése érdekben csak ezekben a zónákban lehetne „parkoltatni” a rollereket.

A Városházán alapvetően minden alternatív közlekedési megoldást támogatnak, ami csökkenti a gépjárműforgalom okozta dugókat Dunakeszin.

– Megállapodtunk a Lime képviselőivel, hogy a három hónapos próbaidőszak tapasztalatainak birtokában döntünk arról, hogy folytatjuk-e az együttműködést vagy elköszönünk egymástól. Fontos információ, hogy az e-roller a KRESZ szerint segédmotoros kerékpárnak minősül, csak 18 éven felüliek használhatják bukósisakkal. Nekünk nagyon fontos, hogy minden használó tartsa be az idevonatkozó szabályokat, melyek ellenőrzése a rendőrség feladata.

A fiatal politikus elmondta: látják, hogy napjainkban trendi a rollerek használata, de ezzel együtt sem lehet mellőzni a szabályok betartását.

– Telefonos applikációval működik a roller, az elején van egy kis QR-kód, amely beazonosítja, hogy melyik eszközt használják. A bankkártya adatok megadásával lehet fizetni, az indítás 250 forintba kerül, utána pedig percenként 50 forint a használat költsége. Amennyiben a lakosság igényt tart a rollerek használatára, akkor szeretnénk megállapodni a céggel, hogy a dunakesziek kapjanak külön kedvezményt, amit a Dunakeszi kártyához kötnénk. Már ezen el is kezdett közösen dolgozni a Lime és a Dunakeszi kártya fejlesztőcsapata.

 Mint megtudtuk a Lime piackutatás eredménye alapján jelent meg Dunakeszin, mert gazdaságilag erős, és nagy kiterjedésű város, melyben eddig 2600 utat tettek meg a felhasználók, és 800 „elveszett út” volt, mert nem találták a kereset rollert, melynek megoldása érdekében hoznák létre a 20 zónát, de addig is keresik azokat a magánszemélyeket, Juicer felhasználókat, akik begyűjtik az elhagyott rollereket, és feltöltik az akkumulátorokat.

Vetési Imre

Fotó: KesziPress

Még szintén érdekelheti...