Dunakeszi

Nyári kavalkád: kicsiben nagy

Dunakeszi pezsgő élete nemcsak a katonadombi rendezvényekben, táborokban, fesztiválokon mutatta meg nyáron színeit. A felnőttek és gyerekek az önfeledt szórakozás mellett több területen is megtalálhatták az élményalapú fejlesztés lehetőségét. A teljesség igénye nélkül most három, évek óta hatékonyan működő, egymással is jól fuzionáló programcsomagba pillanthatunk be a városunkban. A Lollipop közösségi tér, LÉTRA Egyesület és a Kozsán TehetségMűhely idényprogramjai kerültek a fókuszba.

„A Lollipop a város szívében található, mely egész évben igyekszik az itt élő családok számára programlehetőséget biztosítani” – tájékoztat Palancsa Eszter, a Lollipop közösségi tér vezetője:

-„A babás és ovis foglalkozás, iskolások számára tartott fejlesztő óra, tini klub és nyugdíjasok számára tartott kártyadélután, workshop, bábelőadás, születésnapi zsúrok, ünnepi programok színesítik egész évben a Lollipopba járók életét, de ilyenkor a nyári táborok állnak a középpontban, melyeken igyekszünk minden korosztálynak lehetőséget kínálni.

Évek óta nagy sikere van a Baba Mama tábornak, ahol nemcsak a babák, hanem az anyukák is minőségi időt tölthetnek egymással, miközben izgalmas foglalkozásokkal, sok dallal, mondókával, Montessori játékokkal mulatjuk az időt a gyerekekkel közösen.

Mesetáborunk az óvodás korosztályt szólítja meg. A mesék varázslatos világában papírszínházmesékkel, diavetítéssel, meseszőnyeggel kalandozunk. Dunakeszin egyedülálló NILD terápiás eszközökkel észrevétlen fejlesztjük a gyerekeket.

Tiniknek álmodtuk meg a „Szabadság a négyzeten” – önbizalom építő táborunkat, melyben négy remek pedagógus, coach, szakember vesz részt. Az alsós és felsős általános iskolások számára is indult táborunk. Az egyéni figyelmet, a tehetséggondozást, önbizalomépítést, a gyerekekben rejlő „művész” felkutatását, a megbújó különlegességek felszínre hozását helyeztük a középpontba. 

Harry Potter varázslatos világa sem maradhatott ki az idei év repertoárjából.

A 9+ évesek közkedvelt regénye kelt életre a tábor falai között.

Sötét varázslatok kivédése, Bájitaltan, Gyógynövénytan óra, varázspálca készítés, Quidditch kupa, sárkányhajózás tette felejthetetlenné egy sereg gyerek nyarát. Rolando mágus varázsló, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület titkára is ellátogatott hozzánk.

Táboraink sikeréhez elengedhetetlen megemlítenem Lukácsné Kovács Szabina, Vámos Robi, Markó Ági, Geletei Katalin nevét, akik elhivatottságukkal, hatalmas szívükkel, profizmusukkal képviselik a Lollipopot.”

Csemer Patricia, a LÉTRA Lépj át a Határaidon Közösségi Egyesület megálmodója és vezetője, a szakmai közösség tevékenységéről adott részletes ismertetést: „Küldetésünk és célunk, hogy a gyermekek és fiatalok számára megtaláljuk azt az egyénre szabott tehetségfejlesztő módszert, amely révén saját képességükhöz mérten a lehető legmagasabb szinten képesek kibontakozni. A két éve működő, tehetséggondozással és hátránykompenzálással foglalkozó szervezetben 15-20 éves szakmai tapasztalattal rendelkező szakemberek (pszichológus, mentálhigiénés szakember, drámapedagógus, tehetségfejlesztő mesterpedagógus, kommunikációs szakember) támogatják a tehetségek fejlesztését, különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyerekekre. A drámafoglalkozás, a táblajátékok, a személyiségfejlesztés, a stresszkezelés, az önismeret- és önbizalom fejlesztés, az irodalomterápia és nem utolsó sorban a tanulásmódszertan áll a fejlesztések fókuszában. Az Egyesület nyáron sem tétlenkedik.

Számos egyéni és csoportos fejlesztést valósít meg a Dunakeszin és vonzáskörzetében élő gyermekek/fiatalok számára. Az önbizalomra, önismeretre és stresszkezelésre fókuszáló élménypedagógiai módszereken nyugvó tehetségfejlesztő foglalkozásokat a TESCO „Ön választ mi segítünk” program keretében valósítjuk meg.” – mesél a nyárról a szakmai vezető. „A fejlesztő foglalkozások mellett az Egyesület nagy hangsúlyt fektet az alulteljesítő tehetségek fejlesztésére fókuszáló jó gyakorlatok kidolgozásra is, amelynek létrejöttét az ERASMUS+K2 projekt támogat. Tevékenységeink folyamatosan megvalósuló, szervezetten egymásra épülő, összehangolt munkafolyamatok. Eredményességünk szakmai kulcsszereplői: Bodor Lilla, Francsics Dorina, Harkányi Adrienne, Kozsánné Tóth Marianna, Plaszkó Éva, Szabó Mónika.”

A Kozsán TehetségMűhely tevékenységi körei széles skálán mozognak.” – kezdi gondolatát Kozsánné Tóth Marianna. A 4., 6., 8. osztályosok magyar felvételi előkészítője, közép-és emelt szintű érettségi előkészítők mellett az egyéni fejlesztés, tehetségdiagnosztika, tanulási önismeret fejlesztése adja a fő csapásvonalat. A műhelyes foglalkozások kaleidoszkópszerű felépítése és flexibilitása eredményezi, hogy a tehetségkeresés-azonosítás éppúgy célja, mint a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek fejlesztése. E témakörön belül a potenciális és/vagy kibontakozott tehetségek erős és gyenge pontjainak megismerése, de a tanulási nehézségekkel küzdő, lassabban haladó gyermekek tanulásmódszertani tárházának bővítése egyaránt megjelenik.

Marianna tehetségműhelye nemcsak az iskolaidőben aktív, hanem nyáron is, hiszen kiscsoportos (4-6 fő) intenzív Tanulásmódszertan tréningek kerülnek megrendezésre játékos körülmények között. A 8-18 éveseket célzó, országos szinten egyedülálló, játékos lépőkövek névre hallgató önismereti képzés során a fiatalok először feltérképezik saját tanulási körülményeiket és szokásaikat, majd megismerkednek a tudatosság és az organizáció fogalmával. A tanulási önismeret munkafüzetcsomaggal támogatott, így tudatosan, visszatekinthető módon haladnak a csoportok. A második napon kerülnek előtérbe a jegyzetelési, olvasási technikák, figyelem-és memóriafejlesztő játékok, amelyek megkönnyítik a diákok mindennapjait majd ősztől. A záró napon pedig motiváció és stresszkezelés témakörében tesznek nagy előrelépést a gyerekek az álmaik felé. A játékos munkafolyamatot számos program teszi még színesebbé. Ezek közé tartoznak az izgalmas sorversenyek, medencézés, pingpong-mérkőzések, logikai- és figyelemfejlesztő társasjátékok.

A  kreatív kézműves feladatok, például a kőfestés, karkötőkészítés, valamint a „legális puska”, a MINDIREKT-vonalzó megalkotása is élménydússá teszi a mókás, egyben komoly tanulási folyamatot az önismeret útvesztőjében. Velük kalandozik, elmélkedik Kozsán Balázs, a többszörös Európa-bajnok és világkupa győztes, a motiváció élharcosa. Horváth Henriett művészetterapeuta, a rajz és csapatépítő játékok gazdája, egyben elhivatott pedagógus.  Kozsán György a stratégiai játékok csapatépítő erejét, a taktika és stratégia különbségét mutatja meg a csoportoknak. E három napot követően pedig a fiatalok az iskola, a tanulás felé új, nyitott odafordulással, egyénített motivációval térhetnek vissza. Számos közös élménnyel gazdagodva, a személyes foglalkozásoktól közösséggé formálódva, megerősödve, hiszen a Kozsán TehetségMűhely az a hely, ahol játék a tanulás.”

A vezetőkkel folytatott beszélgetés kapcsán közös gondolatokat is megfogalmaztak: „Célunk értéket képviselni, felejthetetlenné tenni a nálunk töltött időt, hogy a táboraink ne csak gyermekfelügyeletként funkcionáljanak. Fontosnak tartjuk elmondani minden szülőnek, hogy itt vagyunk a háttérben, és bármikor a rendelkezésükre állunk, segítünk. Tapasztalatainkat minden esetben megosztjuk velük, a táborok, tréningek ideje alatt egy zárt csoportban kommunikáljuk a nap történéseit, majd követjük a gyermekek fejlődési ívét. Így vagyunk mi „kicsiben nagyok”. Évek óta együtt Dunakeszi gyermekeiért, kamaszaiért, a családokért és szülőkért.

(B. Szentmártoni)

Még szintén érdekelheti...