oktatás

MindLab Olimpia a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnáziumban

Felvirradt ez a nap is! Vártuk a találkozást a társakkal, akik hozzánk hasonlóan arra törekednek, hogy csiszolják a gondolkodásukat, tudjanak együttműködni másokkal, s mindezt élvezettel tegyék! – emeli ki a június 17-i eseményről készült beszámolójában Bánhegyesi Gizella, MindLab koordinátor, szervező, fejlesztő pedagógus.

MindLab—Mind Laboratory: egy olyan műhelyről van szó, ami az érzelmi, a szociális, a kognitív képességeket fejleszti logikai játékok segítségével. Stratégiákat, gondolkodási módszereket tanulunk, közösen éljük át a kudarcokat, sikereket. Egyik legfontosabb alapelvünk a ,,design thinking”, vagyis olyan tervezői gondolkodás, melynek segítségével megoldásokat keresünk és találunk valós problémákra, figyelembe véve céljainkat és elképzeléseinket. 

Iskolánk 2010-ben csatlakozott a programhoz. Számtalan diákunk kapcsolódott be ebbe a szabadidős tevékenységbe, sokszor a meghatározott időkereteken túl is. A siker nem maradt el. Diákjaink eredményesen szerepeltek az évente megrendezésre kerülő hazai és nemzetközi MindLab Olimpiákon. Az első ilyen hazai rendezvény a Vajdahunyad-várában volt 2010-ben, ahol a Rokka Néptáncegyüttes műsora színesítette a versenyt.

Néhány eredmény, amire külön is büszkék vagyunk:

Szilágyi Botond aranyérem Quoridor játékban (Portugália, Cascais, 2011)

Szilágyi Aletta, Horváth Zoltán ezüst- és bronzérem (Románia, Sinaia, 2012)

Laboncz Levente, Szabó Zalán döntőbe jutott (Magyarország, Budapest ELTE Díszterem, 2014)

Később tanítványaink (Laboncz Levente, Szilágyi Botond) abban is kaptak már szerepet, hogy a magyar olimpiai csapatot felkészítsék a különféle játékokban. Kidolgoztak és bemutattak stratégiákat, megoldási módokat, s ezekben konkrét gyakorlati útmutatást is adtak.

Néhány nehéz koronavírusos év után sikerült felélesztenünk ezt a programot – iskolánk igazgatójának, Nyiri Istvánnak döntő szerepe volt ebben –. s a Radnótiból 22 diák indulhatott az idei olimpián.

Öt játékban lehetett versenyezni idén: Quoridor, Mancala, Octi, Dáma és Othello. (A Quoridor játék Mensa Mind Game lett 1997-ben, Belgiumban, Franciaországban, Kanadában egyaránt.) A játékokat segítő bírói csapatot iskolánk már diplomás, vagy éppen egyetemekre járó volt diákjai alkották: Laboncz Levente, Horváth Zoltán, Szabó Zalán. Köszönjük önkéntes munkájukat, büszkék vagyunk rájuk. Az ünnepélyes megnyitót Evan Ilan Sugar, a Mindlab Hungary direktora tartotta.

Az egyéb régiókból és külföldről érkező diákokkal együtt közel 50 versenyző vetélkedett. A cél teljesült, s megtapasztalhattuk a találkozás, a versenyszellem izgalmát. A villámjátékok mellett hatalmas állócsaták is kialakultak, s lehetett szurkolni egymásnak.

Minden résztvevő oklevelet és emlékérmet vehetett át, az első három helyezett diák pedig mind az öt játékban könyvjutalomban részesült.

Iskolánk és a MindLab Hungary közös megállapodásban rögzítette, hogy az Észak-Pest térség kognitív fejlesztő központja a Radnóti Miklós Gimnázium lesz. Ez előnyt is jelent diákjaink számára, részvételünk ezért lehetett ilyen népes az olimpián.

Köszönjük az élményt, köszönjük a szülőknek a támogatást!

Bánhegyesi Gizella, MindLab koordinátor, szervező, fejlesztő pedagógus (matematika-fizika-ábrázoló geometria szakos középiskolai tanár)

Még szintén érdekelheti...