oktatás

Dunakeszi diákok az Európai Parlamentben

Hogy kerültek a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium diákjai az Európai Parlamentbe, és váltak egy napra parlamenti képviselővé Strasbourgban?

A 11.a osztály 4 fős csapata (Gaál Barnabás, Juhász Eszter, Makrai Nátán, Szabó Anna Szofi) és felkészítő tanáruk, Lutter Andrásné Hegedűs lldikó már akkor tudták, hogy álmuk egyszer valósággá válik, amikor először vettek részt a 4 for Europe elnevezésű Európai Uniós versenyen. Így amikor idén második helyezést értek el ezen a többfordulós vetélkedőn (mindössze 0,34 ponttal lemaradva az első helyről) nagy volt a boldogság. Nyereményük az volt, hogy elutazhattak Strasbourgba, ahol részt vehettek egy Euroscola programon, és erre magukkal vihették 20 osztálytársukat is.

Az utat az Európa Unió finanszírozta, azonban Dunakeszi Város Önkormányzatának anyagi támogatása tette lehetővé, hogy sikerült 6 naposra bővíteni ezt a kirándulást. Így a diákok még több élménnyel gazdagodtak és izgalmas programokon vehettek részt. Arról, hogy mi mindent láttak, hogy telt az út, milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, a csapat egyik tagja, Juhász Eszter számol be nekünk:

„Utunk során megálltunk Németországban, ahol Augsburgban megnéztük a Fuggerei-t, ami 1521-ben épült és ezzel a világ legrégebbi szociális lakótelepe. Érdekesség, hogy ezek ma is lakóházként működnek és a lakbér azóta sem emelkedett, jelenleg is 88 cent évente.

Megnéztük Ulmban a Brot und Kunst múzeumot és a város nevezetességeit, majd megérkeztünk Franciaországba, ahol a harmadik napon következett a várva várt Euroscola program Strasbourgban, az Európai Parlamentben.

Komoly biztonsági ellenőrzés után reggelivel fogadtak minket a Parlament épületében, majd elfoglalhattuk helyünket az ülésteremben. Közel ezer diák vett részt aznap ezen a rendezvényen, az Európai Unió szinte valamennyi országából, néhányan online csatlakoztak be. Az ülés témája a demokrácia volt, négy csoportra osztva (mellette, ellene, tartózkodó, kompromisszumra törekvő) képviseltük a véleményünket.

Elsőként az Európai Parlament elnöke, Roberta Metsola köszöntött minket videóüzenet formájában, majd Jan-Cristoph Oetjen alelnöknek tehettük fel kérdéseinket, melyekre szívesen válaszolt. Ebéd után, a program második felében pedig egy vita következett, ahol a különböző országok tagjai vegyesen alkottak csapatokat. Ez nagyon izgalmas volt, remek lehetőséget adott az ismerkedésre és az általunk tanult idegen nyelvek gyakorlására.

Másnap hajókáztunk Strasbourgban és a városnézés után még múzeumokba is eljutottunk. A hazaút sem telt eseménytelenül, Blaubeuren-ben megálltunk Németország leghíresebb karsztforrásánál, megcsodáltuk a Blautopf hihetetlen kék vizét.

Nem pihentünk egy percet sem, igyekeztünk a legjobban kihasználni az ott eltöltött időt. Tanáraink (Felekné Csizmazia Erzsébet, Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó és Molnár Gabriella) remek szervezésének köszönhetően még hetekbe telik feldolgozni ezt a sok csodálatos élményt, és biztosan sokáig emlegetjük majd ezt az utat, aminek köszönhetően még jobb csapattá kovácsolódott az osztályunk.”