Dunakeszi

Show a földön, show a levegőben

Harmadik alkalommal rendezték meg július 24-25-én Dunakeszi egyik legnagyobb attrakcióját, a V4 Air Show-t, valamint a Veterán Jármű és Retro Találkozót a Magyar Honvédség közreműködésével. A repülőtérre települt kétnapos programot sok ezer dunakeszi lakos és a környező települések családjai látogatták.

A Magyar Honvédség több alakulattal, fegyver és gépjármű bemutatókkal, tűzszerész valamint felderítő eszközökkel, és toborzó sátorral várta a honvédelem iránt érdeklődő fiatalokat, felnőtteket. Izgalmas látványosság volt az MH 2. Vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár dinamikus programja, melynek során az MH 86. Szolnok Helikopter bázis Airbus H-145 helikopterének közreműködésével egy elképzelt elfogási akciót mutattak be. A jelen honvédsége mellett itt voltak a hagyományőrzők, akik között jól „megfértek” egymás mellett a második világháborús szovjet, az amerikai és a német katonák. S ez így is van rendjén. Persze azért volt csata is köztük, de erről majd később.

    Az első nap fő attrakciója természetesen a mintegy háromszáz veterán autó, motorkerékpár és egyéb jármű kiállítása volt. Gyönyörűen megmunkált és felújított autócsodák, köztük a korabeli Ford T-modell, vagy a Dallas című filmsorozatban többször látott hatalmas Cadillac, a maximum 80 mérföldes sebességre kalibrált Mercury idézte fel a korabeli világot, amikor az utakon többnyire ezekhez hasonló „országúti csatahajók” cirkáltak. Elhozták a tulajdonosok a korabeli szocialista tábor autóit is a Volgától a Wartburgig, és felfedeztük a jobbkormányos, minden bizonnyal nyugati exportra gyártott Moszkvicsot is.

    Itt találkoztunk Tuzson Bencével, a térség országgyűlési képviselőjével, aki Barnabás fiával jött el a show-ra. – Örülhetünk, hogy a harmadik hullám után kijöhetünk erre a nagyszerű látványosságra – mondta. Hozzátette, hogy a Dunakeszin szervezett programok egyik fontos helyszíne a repülőtér, melyet most teljes egészében birtokba vett ez a páratlan show.

    Első nap kora délután került sor a kiállított járművek és gépek szépségversenyének eredményhirdetésére. Hat kategóriában adott át elismerést Dióssi Csaba polgármester és gazdára talált a 35 kilós Vándordíj is, melyet a cseh gyártmányú, 1920-ban gyártott Szlavia Lokomotív gépéért, amit a népszerű dunakeszi lakos, „Taki bácsi”, Takács Sándor vehetett át. A polgármester arról is beszélt, hogy mennyire nagyszerű újra együtt lenni egy ilyen nagyszabású rendezvényen.        

    A földi csodák után következtek az égi csodák. Ha felsorolok három ikonikus nevet: Bessenyei Péter, Veres Zoltán és Vári Gyula, bizonyára sokan máris tudják, ők a műrepülés világklasszisai. És tegyük még hozzá Imreh Lajos „Lujó” nevét, aki a helikopter műrepülés verhetetlen bajnoka, a világ hatodik legjobbja. Tudásukról, felkészültségükről, nem utolsó sorban bátorságukról, esetenként vakmerőségükről a show második napján mindenki tanúbizonyságot szerezhetett. Bessenyei Pétertől láthattuk, amikor gépével háton öt méterre a földtől végigszáguldott a nézők előtt. Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok büszkélkedhet az „orsókirály” címmel, hiszen ő állította fel a világcsúcsot 408 egymást követő orsóval a levegőben. Elakadt a lélegzetünk, amikor Vári Gyula, elérve gépével a kellő magasságot, kikapcsolta a motort és így kezdett zuhanni a föld felé. Ő egyébként, még aktív vadászrepülő pilótaként háromszor lett abszolút kategóriagyőztes Míg 29-es vadászrepülőgéppel a világ legrangosabb, Royal International Air Tatoo repülőversenyén.   

    A két nap izgalmakban bővelkedő, látványos eseménye volt a háború. A már említett hagyományőrzők közül a szovjet és a német csapatok küzdöttek meg egymással, felidézve a második világháború véres küzdelmeit. Korhű küzdelem zajlott bombázással, melynek során Vári Gyula „szórta” az égi áldást. Kelepelt a géppuska, robbant a páncélautó, lángolt a sebesült katona zubbonya, majd kemény kézitusa fokozta a látvány valósághűségét. S hogy mi lett a csata vége? Mint utólag kiderült, első nap a szovjetek győztek, másnap a németek diadalmaskodtak. Még jó, hogy az utóbbi azért a valóságban egészen másként történt.   

    Mindkét nap koncertekkel – köztük Bella Levente Audioshake zenekarának, valamint a The Blue Point  blues zenét játszó együttes fellépésével zárták a show-t, melyet Szlávik Csaba főrendező sikeresnek ítélt. A retróautók most is tömegeket vonzottak, a légi parádé magas színvonalú volt és többéves tervezés után a hadijátékra is sor került. A sikeres rendezvény a Dunakeszi Programiroda, a Veterán Jármű és Retro Találkozó csapata és a Malév Aero Klub összefogásával jött létre, melyet a dunakeszi lakosok a Dunakeszi Kártyával – akik már kiváltották – ingyenesen látogathatták.   

 Katona M. István

A szerző felvételei

Még szintén érdekelheti...