Kultúra

Klasszikusok nyomában – szerzői est a művészeti iskolában

Kilencévesen kezdett zongorán tanulni a Farkas Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolában dr. Domoszlai Erzsébet növendékeként. Az eltelt évek alatt mestere értő zenei nevelése nyomán zongorajátékával egyre többször megismerkedhetett Dunakeszi zenebarát közönsége. Most azonban, 18 évesen zeneszerzőként mutatkozott be a művészeti iskolában.

    Ki is ő? Kováts-Szőcs Benedek, a Virtuózok középdöntőse, országos zongoraversenyek győztese, a Dunakeszi Szimfonikus Zenekarral közösen Joseph Haydn D-dúr zongoraversenyének megszólaltatója. S eközben bontakozott ki zeneszerzői tehetsége, első műveivel már díjakat nyert pályázatokon. December 15-én egész estés koncerten hallgathattuk sokszínű repertoárját. – Az előadás folyamán mind a zenei korok stílusainak, mind az érzelmek kifejezésmódjainak széles spektrumát láthatják, hallhatják – fogalmazott bevezetőben édesanyja, Kováts-Szőcs Anita, az est házigazdája, aki köszönetet mondott a Művészeti Iskola vezetőségének, hogy lehetővé tették ezt a különleges zenei eseményt, és köszönet az intézmény tanárainak és a testvéreknek, akik elvállalták, hogy részt vesznek Benedek műveinek bemutatásában.

    A műsor Benedek zongorajátékával kezdődött. Johann Sebastian Bach ihletése nyomán szólaltatta meg g-moll háromszólamú invencióját, majd bravúros előadásában játszotta el I. Zongoraszonátáját, amely a Bécsi Klasszika világát idézte.

    Zongora-oboa duó következett Benedek és Kováts-Szőcs Blanka oboa játékával, mely a romantikus „Kék úton fehér rózsa” címet viselte. Műfajváltás következett. Az AlMaTeBeVa elnevezésű csellózenekarnak komponálta „Kezünkben a lelketek” című művét, melyhez szakmai segítséget nyújtott a zenekar vezetője, Juhász Terézia tanárnő. A zenekar tagja volt még Asztalos Bence, Kováts-Szőcs Brúnó és Tóth Martin valamint zongorán közreműködött ismét a szerző.

     Ezután különleges felállású együttest hallgathattunk. A „Clockwork Quartett” című kompozíció zongora, vibrafon, marimba és trombita együtteséből állt össze. A könnyűzenére emlékeztető harmóniák az óraművek hangzását idézték. A művet Kováts-Szőcs Viola vibrafonon, Tóth János Alvin növendék marimbán, Mácsai Norbert trombitán és természetesen a szerző zongorán szólaltatta meg.

   

A legnagyobb és egyben leghosszabb művet, a háromtételes, „Progression” alcímet viselő Vonósnégyest hallgathattuk ezután. A nagy hatású kompozíció egy három tételes érzelmes zenei utazást jelenített meg az iskola tanárai, Dobai Szabolcs, Gecséné Szitha Márta, Veres Kornél és Juhász Terézia előadásában. 

                  

    Ízig-vérig romantikus és virtuóz zongora fantázia hangzott el az est befejezéseként Benedek előadásában. A „Saarlandische Melodien” a költői szépségű német tartományról kapta nevét, ahol a szerzemény is íródott. A mű méltó lezárása volt a szerzői estnek, mely egyben egy kapu is lehet a jövőre nézve. A különleges zenei élményt a közönség hosszan tartó vastapssal honorálta.    

    A zongorázással nem hagy fel a rendkívül sokoldalú Kováts-Szőcs Benedek, ám jövő tavasszal a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem alkalmazott zeneszerzői szakára jelentkezik.  

Katona M. István

A szerző felvételei

Még szintén érdekelheti...