Kitekintő

„Vannak vidékek” – Utazás Határtalanul a Radnótiból

Két év kihagyás után végre újra elindulhattak a Határtalanul-pályázatok utazásaira az iskoláscsoportok. A Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium 8. osztálya az elsők között volt a városban, akik Erdélybe utazhattak öt napra.

Pályázatunk mottójául Kányádi Sándor versciklusának címét választottuk: „Vannak vidékek” – Irodalmi barangolás Erdélyben. A meglátogatott helyszínek egy-egy felső tagozatos olvasmányhoz, alkotói életműhöz kapcsolódtak: Nagyszalonta, Torockó, Nagyenyed, Gyulafehérvár, Fehéregyháza, Székelykeresztúr, Nagygalambfalva, Bögöz, Farkaslaka.

Amikor az osztályommal elindultunk Erdélybe, nagyon izgatott voltam, hogy milyen élményekben lesz majd részem, de nem számítottam arra, hogy ennyire izgalmas programok lesznek, és ilyen sok szépséget látunk majd.

A nagyenyedi nyolcadikosokkal két fűzfa alatt

Az egyik legnagyszerűbb élmény Nagyenyeden várt ránk az idén 400 éves Bethlen Gábor Református Kollégiumban: az ottani nyolcadikosok fogadtak minket, bemutatták iskolájukat, azután játszottunk a hangulatos történelmi környezetben a kollégium udvarán. Hamar megtalálták a hangot a gyerekek egymással, talán még barátságok is szövődtek ezen a csodálatos délelőttön. A kapcsolat megteremtéséért és a gyulafehérvári lenyűgöző idegenvezetésért köszönet Dr. Gudor Kund Botond történész, esperes úrnak.

Gyulafehérvár: a kép bal szélén dr. Gudor Kund Botond, a jobb szélén Kárpáti Zoltán

A legkedvencebb élményemet a harmadik napon szereztem, amikor Tamási Áron Ábelének nyomában felmentünk a Madarasi-Hargita csúcsára. Edina néni figyelmeztetett, hogy bár lehet, hogy május van, de öltözzünk rétegesen, mert akár havat is láthatunk. Tudniillik, hogy én IMÁDOM a havat, ezért nagyon megörültem, amikor felértünk a hegyi túránk kezdőpontjához, egy sípályához, és meglepődtem, hogy a hegycsúcsig végig TÉRDIG ÉRŐ hóban mentünk felfelé. Hozzátenném, hogy az én örömömben nem mindenki osztozott, mert sokan nem számítottak ekkora hidegre…

Madarasi-Hargita

Ezen a napon Simó Béla székelykeresztúri tanár úr volt a vezetőnk, aki érdekes és vicces történeteivel szórakoztatott és tanított bennünket egész nap, majd a Hargita egyik tisztásán olyan szépen beszélt a magyarok összetartozásáról, hogy azt sokáig nem feledjük el.

A másik nagy élményem az volt, amikor Székelykeresztúron és Torockón vetélkedtünk, mert így lehetőségünk nyílt magunktól felfedezni a településeket, értékelni a szépségüket, illetve vicces szelfiket készíteni.

Fehéregyházán, Petőfi halálának helyszínén meghallgattuk a múzeum gondnokának szavait arról, hogyan ápolják az erdélyiek, szűkebb értelemben a környékbeliek Petőfi emlékét, mennyire fontos nekik a magyarságuk megélésében a Petőfi-hagyomány, ezáltal a szülőhazához tartozás gondolata.

Egyik este a szállásunkon meglepetés várt: egy kedves házaspár két hatalmas tálca süteménnyel lepett meg minket. A helyiek kedvességét, segítőkészségét minden egyes helyszínen megtapasztalhattuk, úgy érzem, ez is egy nagyon fontos benyomás marad az útról a gyerekek számára.

Ami még nagyon tetszett, az utolsó napon Korond, ahol mindenkinek tudtam valami kis ajándékot venni a családban, és sokkal másabb volt, mint egy magyarországi vásár: a korongozottedény-hűtőmágnestől a Székelyföld feliratú pálinkáspohárig mindent árultak.

Szejkefürdő: itt nyugszik a legnagyobb székely, Orbán Balázs

A fényképekért és az út szervezésében nyújtott segítségért köszönet Kárpáti Zoltán igazgatóhelyettes úrnak, valamint Farkas Éva tanárnőnek.